Rozwój ruchowy

Nie mogę się doczekać, aż zrobisz następny krok.

10 rzeczy, które pomagają małym rączkom

Gniotąc papier, wciskając guziczki, kręcąc pokrętłami, tuląc misie, upuszczając łyżeczkę, turlając piłeczkę i robiąc dziesiątki innych (także tych denerwujących) rzeczy, niemowlę uczy się coraz lepiej panować nad swoimi rękami.

Zanim twoje dziecko nauczy się rysować domki i zapinać guziki, musi zapanować nad swoimi rączkami. Co mu w tym pomoże?

Noworodek nie potrafi kierować swoimi rączkami. Tak naprawdę nie zdaje sobie sprawy z tego, że je ma. Gdy łapie cię mocno za palec albo włosy, nie robi tego świadomie: zaciska paluszki mimowolnie, gdy coś dotyka wnętrza jego dłoni. Jego rączkom zdarza się też zawędrować do buzi, ale to także odbywa się przypadkowo, bez woli właściciela. Co pomaga niemowlęciu przejąć kontrolę nad rękami?

1. ZANIKANIE ODRUCHU CHWYTNEGO

Noworodek ma przeważnie zaciśnięte piąstki, ale z czasem to się zmienia: w ciągu trzech miesięcy od dnia narodzin odruch chwytny stopniowo zanika i dłonie są coraz częściej otwarte. To dobrze, bo tylko jego nieobecność umożliwia dalszy rozwój manualny.

2. STARE ZABAWY

Znane od pokoleń zabawy w rodzaju „Sroczka kaszkę warzyła” świetnie służą rozwojowi małych rączek. Dotykając wnętrza dłoni, uwrażliwiasz je i sprawiasz, że dziecko coraz częściej rozluźnia zaciśnięte piąstki. Dotykając jego paluszków, pomagasz mu zbudować w umyśle mapę własnego ciała.

3. ZABAWKI NAD ŁÓŻECZKIEM…

Zawieszone nad łóżeczkiem zabawki zaciekawiają maluszka, zwłaszcza jeśli się poruszają. Najpierw dziecko tylko na nie patrzy, potem bezładnie macha na ich widok rączkami. W końcu, mniej więcej w wieku czterech miesięcy, zaczyna wyciągać rączki w ich kierunku, aż wreszcie któregoś dnia udaje mu się którejś z nich dotknąć. To wielki krok naprzód: dziecko po raz pierwszy świadomie pokierowało swoją ręką, wyekspediowało ją pod kontrolą wzroku w konkretnym kierunku. Ręce zaczęły „słuchać” właściciela. Od tej chwili malec z dnia na dzień coraz lepiej panuje nad rękami: bawi się nimi, ogląda je, łączy itd.

4. …I TE, KTÓRE MOŻNA WZIĄĆ DO RĄK

Podaruj dziecku grzechotki, miękkie maskotki, drewniane klocki, niedużą piłeczkę, a później także zabawki z przyciskami i pokrętłami oraz pojemniki, do których można coś wkładać. To, w jaki sposób maluszek z nich skorzysta, będzie zależało od jego wieku. Półroczne niemowlę chwyta zabawki, wkłada je do buzi, przekłada z rączki do rączki. Około siódmego–ósmego miesiąca potrafi już chwytać dwa przedmioty równocześnie (każdy inną rączką) i obracać zabawkę w rękach. Im jest starsze, tym więcej umie: zaczyna wkładać zabawki do pojemnika, manipuluje pokrętłami.

5. EKSPERYMENTY

Gniotąc papier, wciskając guziczki, kręcąc pokrętłami, tuląc misie, turlając piłeczkę i robiąc dziesiątki innych rzeczy, dziecko uczy się coraz lepiej panować nad swoimi dłońmi.

6. SAMODZIELNE JEDZENIE…

Maluch doskonali koordynację także wówczas, gdy próbuje wcelować do buzi kawałkiem banana czy chrupkiem kukurydzianym. Przy okazji uczy się samodzielności.

7. …ORAZ PICIE

Niespełna roczne dziecko jest już w stanie utrzymać kubeczek z uszkami i pić z niego (z twoją pomocą). Pozwalaj mu na samodzielność, jednak uważaj, by się nie zachłysnęło.

8. HAŁASOWANIE

Również stukając klockiem o klocek czy generując hałas w inny sposób, malec pracuje nad dłońmi. W dodatku ma satysfakcję: „To JA sprawiłem, że zabawka wydaje dźwięk”.

9. UPUSZCZANIE PRZEDMIOTÓW

W ósmym–dziewiątym miesiącu życia niemowlę zaczyna bawić się w wypuszczanie przedmiotu z rączki. To denerwujący, jednak bardzo ważny etap w rozwoju manualnym: dziecko uczy się w ten sposób świadomie zwalniać uchwyt. Wcześniej oczywiście także upuszczało zabawki, jednak robiło to przypadkiem, gdy zainteresowało się czymś innym. Teraz to ono decyduje.

10. ZABAWA W „DAJ-WEŹ”

Choć dziecko już w dziewiątym miesiącu życia potrafi świadomie upuścić przedmiot, nie umie jeszcze precyzyjnie podać go komuś do wyciągniętej ręki. Możesz mu pomóc w osiągnięciu tej umiejętności poprzez zabawę: podawaj mu różne przedmioty i proś, by ci je oddało. Jeśli to zrobi, pięknie mu podziękuj.

Więcej artykułów na temat rozwoju dziecka znajdziesz na Enfamil.pl

Tekst: BEATA TURSKA

powrót do listy artykułów