Rozwój komunikacyjny

Nie mogę się doczekać, aż powiesz to najważniejsze słowo.

Okres melodii

Cały pierwszy rok życia dziecka – w kontekście nauki mowy – nazywamy okresem prelingwalnym. Inne określenie na te 12 miesięcy to okres melodii. Czas więc na podsumowanie, co może potrafić roczny brzdąc.

Dlaczego nie użyliśmy sformułowania "potrafi" tylko "może potrafić"? Ponieważ z rozwojem mowy jest podobnie, jak z nauką chodzenia – jedne dzieci poruszają się samodzielnie już w okolicach pierwszych urodzin, inne dopiero jak mają półtora roku. Ważne jest obserwowanie malucha, jak się rozwija, czy kolejne etapy mowy po sobie następują i jak maluch je opanowuje, by dostrzec ewentualne nieprawidłowości. Bo to, że malec jest trochę "mniej rozmowny" niż rówieśnicy, jeszcze nic złego nie oznacza.

Melodia na trzy

W poprzednich artykułach opisaliśmy dokładniej kolejno okres krzyku i płaczu, głużenia oraz gaworzenia. Dlatego tym razem tylko krótkie streszczenie:

  • W okresie krzyku i płaczu malec w taki właśnie sposób komunikuje się z otoczeniem i po jakimś czasie zaczyna kojarzyć, że krzykiem może przywołać opiekuna. Malec nie umie jeszcze nic artykułować, ale w wydawanych przez niego dźwiękach można "dostrzec" podobne do samogłosek "a", "o" i "u".
  • Okres głużenia charakteryzuje się tym, że malec nieświadomie (na co dowodem jest głużenie także u dzieci głuchych) wydaje różne dźwięki – samogłoski, spółgłoski, grupy głosek. W ten sposób ćwiczy narządy artykulacyjne potrzebne do gaworzenia.
  • Okres gaworzenia tym różni się od głużenia, że dźwięki wydawane przez maleństwo są zamierzone – dziecko chce powtarzać i naśladować. Jego słuch fonetyczny także zaczyna się kształtować, a wraz z tym pojawiają się pierwsze sylaby, np. "ma" czy "ba". A ponieważ, jak wspominaliśmy, bobas lubi powtarzać, tak powstaje "mama" czy "baba". Warto przy tym wiedzieć, że te pierwsze zbitki sylab to tzw. echolalie. Echolalia polega bowiem właśnie na powtarzaniu własnych i zasłyszanych dźwięków, sylab, krótkich wyrazów, co dziecko doskonali metodą prób i błędów. I to właśnie takie ćwiczenia sprawiają, że wchodząc w następny okres rozwoju mowy – okres wyrazu – malec rozumie już naprawdę wiele (dużo więcej, niż umie powiedzieć) i potrafi spełniać proste polecenia.

Mowa w ruch?

Rodzice powinni wiedzieć, że rozwój mowy w okresie melodii "idzie w parze" z rozwojem fizycznym. Może nie dzieje się to idealnie równolegle, ale jest ze sobą ściśle powiązane. Jak wyglądają te relacje?

  • faza głużenia jest powiązana z umiejętnością unoszenia głowy, jeśli więc malec ma z tym kłopoty i głużenie może być opóźnione;
  • gaworzeniu odpowiada umiejętność siadania;
  • pozycja pionowa a zatem stawanie na nóżki są zaś powiązane z wypowiadaniem przez dziecko pierwszych wyrazów.

Więcej artykułów na temat rozwoju dziecka znajdziesz na Enfamil.pl

powrót do listy artykułów