Właśnie dowiedziałaś się,
że zostaniesz mamą. Gratulacje!

Teraz rozpoczyna się jedna z najpiękniejszych przygód
w Twoim życiu. Przed Tobą 9 miesięcy oczekiwania, przygotowań
i radości z tego, że każdy dzień przybliża Cię do tego wspaniałego
momentu, kiedy wreszcie będziesz mogła zobaczyć swoje maleństwo.

Wykorzystaj dobrze ten czas, bo już teraz masz wpływ na to,
jak będzie rozwijało się Twoje dziecko. Czytaj nasze porady,
bierz udział w video chatach z ekspertami oraz konkursach
i jak najlepiej przygotuj się do przyjęcia nowego członka
Twojej rodziny.

RGD:86033/PL

8 ważnych rzeczy, które powinnaś zrobić, gdy dowiesz się, że jesteś w ciąży

Właśnie zobaczyłaś na teście ciążowym dwie kreski? Gratulacje! Sprawdź, co powinnaś teraz zrobić.

Ochłonęłaś już nieco po tej radosnej nowinie i w pełni dotarło do Ciebie, że wkrótce zostaniesz mamą? Świetnie! Zanim jednak zaczniesz kompletować wyprawkę i wybierać imię dla maleństwa, powinnaś zrobić kilka innych, bardzo ważnych rzeczy.

Gdy dowiesz się, że jesteś w ciąży…

1. Umów się na wizytę do ginekologa.

Jeśli o swoim odmiennym stanie dowiedziałaś się z testu ciążowego, koniecznie zapisz się na wizytę do ginekologa. Lekarz nie tylko potwierdzi ciążę, lecz także opowie Ci o jej kolejnych etapach, rozwieje Twoje wszystkie wątpliwości i odpowie na pytania, zleci niezbędne badania, poinformuje o możliwościach optymalnej dla Ciebie i Twojego przyszłego dziecka suplementacji oraz wyznaczy termin kolejnej wizyty kontrolnej.

2. Zacznij przyjmować suplementy.

W czasie ciąży zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych, witamin i mikroelementów znacznie wzrasta, dlatego sama zdrowa dieta nie wystarcza i zalecana jest suplementacja. Bardzo ważną witaminą, niezbędną do prawidłowego rozwoju dziecka, jest kwas foliowy. Pomaga on zapobiegać powstawaniu u dziecka wad cewy nerwowej, która zamyka się ok. 3.–4. tygodnia ciąży. Najlepiej wybierz preparat stworzony z myślą o przyszłych mamach, taki jak Folik Mama zawierający – poza folianami – również inne ważne składniki, które trudno uzupełnić za pomocą codziennej diety, m.in. jod i kwas tłuszczowy DHA.

3. Zmień swoją dietę.

Nie chodzi o to, byś od razu robiła żywieniową rewolucję, ale o to, abyś zwracała większą uwagę na to, co jesz, i w jakich ilościach. Pamiętaj, że w ciąży powinnaś jeść nie za dwoje, tylko DLA dwojga. Liczy się więc jakość produktów, które spożywasz, a nie ich ilość. Postaw na białe mięso pieczone bez tłuszczu lub gotowane na parze, świeże warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste. Zrezygnuj natomiast z dań zawierających dużo cukru, soli i tłuszczu (zwłaszcza dań instant czy fast food), a także napojów gazowanych lub zawierających kofeinę. Pamiętaj też, że powinnaś jeść ok. 5 zbilansowanych posiłków w ciągu dnia.

4. Dostosuj tryb życia do swojego samopoczucia i stanu zdrowia.

Do tej pory dzień zaczynałaś w pośpiechu od filiżanki czarnej kawy i sprintu do pracy? Stop! Teraz powinnaś bardziej o siebie dbać. Jeśli dobrze się czujesz, nie musisz oczywiście rezygnować z aktywności zawodowej i całe dnie leżeć na kanapie, ale koniecznie zwróć większą uwagę na tryb swojego dnia. Postaraj się mniej spieszyć i więcej odpoczywać, a jeśli nie czujesz się najlepiej, po prostu pozwól sobie na chwilę leniuchowania. Przed Twoim organizmem stoi naprawdę wielkie wyzwanie, dlatego musisz być teraz dla siebie bardziej wyrozumiała.

5. Odstaw używki.

Jeśli do tej pory paliłaś, koniecznie rzuć ten nałóg. Substancje smoliste, które wdychasz, zaciągając się papierosem, przedostają się do płodu i są dla niego szkodliwe. Podobnie z alkoholem – już niewielka dawka może spowodować nieodwracalne zmiany rozwojowe u dziecka, dlatego aż do dnia porodu, a także później w okresie karmienia piersią, całkowicie z niego zrezygnuj.

6. Poinformuj pracodawcę i zaplanuj urlop macierzyński.

Załatwienia spraw formalnych lepiej nie odkładać na ostatnią chwilę. Zorientuj się w swoich prawach i przywilejach przysługujących Ci jako przyszłej mamie, poinformuj pracodawcę o swoim odmiennym stanie i wspólnie z partnerem zaplanuj urlop macierzyński i tacierzyński.

7. Unikaj stresu.

Gdy się denerwujesz, odczuwa to także maluszek, dlatego oczekując na maleństwo, staraj się unikać wszelkich stresujących sytuacji, dużo odpoczywać i się relaksować.

8. Ciesz się oczekiwaniem na maleństwo.

Ciąża to jeden z najpiękniejszych doświadczeń w życiu kobiety i tylko od Ciebie zależy, jak przeżyjesz ten czas. Postaraj się więc wykorzystać go jak najlepiej i po prostu ciesz się zaczynającym się macierzyństwem. Niech kompletowanie wyprawki, wybieranie imienia czy urządzanie dziecięcego pokoiku nie będzie dla Ciebie kolejnym, stresującym zadaniem do wykonania, ale przyjemnością, którą później będziesz wspominać ze wzruszeniem.