Dzieci to mali odkrywcy,

dla których każdy dzień to wspaniała przygoda.
Chcesz sprawić, aby Twój maluch jeszcze chętniej odkrywał świat i z każdym dniem uczył się nowych rzeczy i doskonalił swoje umiejętności? Czytaj nasze porady, jak wspierać rozwój dziecka, rozmawiaj z ekspertami, testuj klocki LEGO® DUPLO®
i po prostu towarzysz swojemu dziecku
w tej niesamowitej przygodzie.

Artykuły

Rozwój mowy

Dowiedz się, jak przebiega rozwój mowy dziecka i co robić, by go wspierać.
Poznaj zabawy, które pomogą maluchowi trenować aparat artykulacyjny i sprawią,
że nawet najtrudniejsza głoska nie sprawi brzdącowi żadnego problemu.

Jak wspierać rozwój mowy dziecka?

Czytaj więcej

5 zabaw wspierających naukę mówienia

Czytaj więcej

Od rozumienia do mówienia

Czytaj więcej

Lekcje języka obcego dla smyka?

Czytaj więcej

Od rozumienia do mówienia, czyli o słownictwie czynnym i biernym dziecka

Wiesz, że Twoje dziecko wiele rozumie, bo bezbłędnie reaguje na Twoje polecania, ale niewiele jeszcze mówi? Martwisz się, że coś jest nie tak? Spokojnie, słownik bierny zawsze jest nieco bardziej zasobny niż czynny. Co to oznacza? Wyjaśniamy!

To, że dziecko zna jakiś wyraz nie oznacza jeszcze, że będzie go od razu używać. Zupełnie normalna jest sytuacja, że brzdąc bez problemu potrafi wskazać przedmiot, którego nazwę wypowiesz, lub wykonać Twoje polecenie, ale samo nie skonstruuje zadnia z wyrazami, których użyłaś. Dlaczego tak się dzieje?

Słownik bierny i słownik czynny

Wyobraź sobie, że czytasz którąś z powieści Sienkiewicza i napotykasz tam na słowo dziewka, białogłowa czy imaginacja. Nie masz trudności, żeby przypomnieć sobie znaczenie tych wyrazów i zrozumieć całe zdanie, prawda? A teraz zastanów się, jak często używasz tych wyrazów w życiu codziennym. Prawdopodobnie bardzo rzadko lub w ogóle. Ten prosty przykład bardzo dobrze obrazuje różnicę między oboma słownikami. Słownictwo bierne to takie, które znamy i bez trudu potrafimy rozpoznać je w zdaniu, a co za tym idzie – zrozumieć czytany tekst, jednak nie używamy go zbyt często lub w ogóle. Słownictwo czynne to z klei takie, które nie tylko rozumiemy, lecz także używamy często lub bardzo często. Zupełnie normalne jest też to, że słownik bierny jest zasobniejszy i rozwija się szybciej niż czynny. Podobnie jest u dziecka – maluch najpierw zaczyna rozumieć poszczególne słowa, a dopiero potem uczy się je wypowiadać i łączyć w zdania. Dlatego absolutnie normalne jest to, że dziecko, które dopiero uczy się mówić, będzie bezbłędnie reagować na przykład na polecenie: „Przynieś piłkę”, ale jeszcze chwilę zajmie mu samodzielne wypowiedzenie takiego zdania. Aby dziecko mogło w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, należy rozwijać jego oba zasoby słownictwa. Jak to robić?

Jak wspierać rozwój słownictwa u dziecka?

Generalna zasada poszerzania słownictwa jest prosta – zazwyczaj dany wyraz najpierw wchodzi do słownika biernego dziecka, czyli brzdąc uczy się je rozpoznawać, rozumieć i łączyć z przedmiotem lub zjawiskiem, które nazywa, a potem zaczyna go używać – tym samym wyraz przechodzi do słownika czynnego. Im bardziej potrzebny i częściej używany jest dany wyraz, tym zazwyczaj szybciej maluch uczy się go używać. A więc najlepszym sposobem na rozwijanie słownictwa brzdąca jest po prostu mówienie do niego. Możesz wykorzystać do tego każdą okazję – przygotowując posiłek, opisuj dziecku czynności, które wykonujesz, gdy jesteście na spacerze, wskazuj i nazywaj poszczególne rośliny, zwierzęta czy przedmioty. Również podczas zabawy staraj się, jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem – twórzcie dialogi między lalkami, misiami czy postaciami z zestawów klocków LEGO DUPLO, opisujcie ich emocje itd. Doskonałą metodą jest też czytanie dziecku książek. Jeśli podczas wspólnej lektury napotkacie jakiś wyraz, który dla dziecka nie jest jasny, koniecznie przerwij czytanie i wyjaśnij jego znaczenie. Najlepiej najpierw opisz przedmiot, który nazywa, a potem możesz go również pokazać na ilustracji czy – jeśli to możliwe – na żywo. Dzięki temu szybko zauważysz, że dziecko nie tylko dużo rozumie, lecz także coraz więcej mówi.

Porady kreatywnej zabawy

Klocki LEGO DUPLO dają Ci nieograniczone możliwości wspierania rozwoju słownictwa dziecka. Bawiąc się z dzieckiem zestawem „Moja wielka budowa” możesz nauczyć, je nie tylko nazw pojazdów i sprzętów budowlanych, lecz także rozróżniania stron (wydając maluchowi polecenia: połóż klocek po prawej stronie dźwigu, przenieś go taczką na lewą stronę itd.), kierunków w pionie (podnieś klocek dźwigiem, opuść klocek na ziemię), kierunków w poziomie (wyładuj zawartość taczki z przodu dźwigu, podjedź wywrotką z tyłu muru). Figurki robotników zawarte w zestawie umożliwiają Wam także tworzenie dialogów i „rozmowy” na różne tematy, nie tylko budowlane!

Więcej inspiracji do kreatywnej zabawy szukaj na www.lego.pl/duplo

Moja wielka budowa [10813]

Twój maluch chciałby w przyszłości zostać budowniczym i jeździć na wspaniałej koparce lub obsługiwać dźwig? Te umiejętności może poćwiczyć już teraz dzięki zestawowi klocków LEGO DUPLO „Moja wielka budowa”. W zestawie znajdują się wszystkie akcesoria niezbędne do postawienia wspaniałej budowli: buldożer na gąsienicach, ciężarówka z funkcją wywrotki oraz dźwig z obrotową kabiną, ruchomym ramieniem i działającym chwytakiem, a także młot pneumatyczny, słupki drogowe i taczki. Twoja dziecko wraz z trzema figurkami budowniczymi z pewnością wybuduje coś wspaniałego.